perjantai 5. tammikuuta 2018

Posiitiivisuus


Ruotsalaiset lomarutiinit alkaa olla jo hanskassa. Heti sängystä herättyä tuorepuurot naamaan, S töihin ja itse ladulle. Vasta nyt, näin pari kertaa keskieuroopan isommissa kaupungeissa asuttuani, olen oppinut arvostamaan Pohjoismaiden ulkoilumahdollisuuksia. Lomalla olen juossut, suunnistanut ja hiihtänyt lähes päivittäin. Kyllä mä Ranskassakin käyn lauantaisin suunnistamassa, mutta silti... Ihan eri asia on lähteä omasta kodista ja muutaman minuutin päästä olla jo metsässä tai ladulla verrattuna siihen, että ensin kiirehtii metroon, matkaa 30 minuuttia ja sitten hytisee treenipaikalla muita odottaessa.


Kuuntelin eilen edellisen kirjan loppuun ja huomasin vasta autossa juuri ladulle lähtiessä, että mulla ei ole mitään kuunneltavaa. Nopsasti nappasin appista yhden kirjan mikä kuulosti mukavalta: Lynn Williamsin Perfect Positive Thinking. Olen kuullut kerran jos toisenkin olevani positiivinen ihminen, vaikka omasta mielestä en sitä todellakaan aina ole. Kuitenkin olen jo kotona oppinut katsomaan asioita aina positiiviselta kannalta. Kerran esimerkiksi kun kolaroin auton,  sain kotona kuulla, että hyvä ettei ihmisille sattunut mitään. Tämä esimerkki on jäänyt mulla päähän ja automaattisesti siitä on tullut myös osa mun arvomaailmaa. Ihmiset ensin, aineelliset asiat sitten.


Anyways, tämä Williamsin kirja on hauska. Ainakin positiivisen ihmisen silmistä luettuna. En tiedä kyllä kannattaako kenenkään negatiivisen ihmisen sitä lukea - saattaa iskeä vielä pahempi negatiivisuus :D Mutta mun mielestä yksi esimerkki oli niin hassu, ihan luonnollinen mulle, mutta ei ilmeisesti kaikille, koska siitä elämävalmentaja on jopa kirjaansa kirjoittanut. Kirjan esimerkissä eräs vanhempi mies oli jäänyt yt-neuvotteluissa ilman töitä. Hän oli kovasta kiinnostunut valokuvaamisesta ja päätti kokeilla harrastustaan työttömäksi jääneenä elinkeinonaan. Hän haki myös oman ammattialansa töitä, mutta ei niitä saanut. Hän kuitenkin sai ottamiaan valokuvia myytyä ja nautti työstään. Työstään, joka ei ilman irtisanomista varmaankaan olisi koskaan toteutunut. Tämä mies oli esimerkin positiivinen ihminen, koska näki irtisanomisen uutena, mahtavana mahdollisuutena. 


Mutta hei. Tietysti matkaan kuuluu rankkojakin tuntemuksia, mutta kuka ei loppujen lopuksi näkisi positiivisuutta tässä! Tuohan on ihan mahtava esimerkki siitä, miten huonot asiat käännetään hyväksi. Positiiviset ihmiset epäonnistuu ihan yhtä usein kuin muutkin, mutta kääntävät epäonnistumiset positiivisiksi käänteiksi elämässä ottamalla ohjat käsiinsä.


Olisi ihan hirmuisen hienoa kuulla jonkun ihmisen näkemyksiä, joka kokee tai on kuullut olevansa negatiivinen! Toisaalta, musta kirjan kuuntelemisen aikana alkoi tuntua siltä, että ehkä en olekaan positiivinen, vaan käännän negatiivisen pessimisteyteni vain sarkasmiksi ;) 


Päivän treeninä tunti hiihtoa. Oli raskaampaa kuin eilen, koska yöllä oli satanut hieman märkää lunta ladulle. Mutta hei positiivisesti, rankempi treeni! Hiihdon jälkeen olen lukenut ranskan kirjaa ja kohta suuntaan kaupungille ostamaan kuminaa (unohdin eilen ostaa), jota tarvitsen porkkanakeiton mausteeksi, sekä nauttimaan jouluvaloista vielä kun ne on paikallaan (mutta eipä jouluvaloja olisi tullut lähdettyä katsomaan, jos en olisi kuminaa unohtanut) :) POSITIIVISTA VIIKONLOPPUA!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti